Standardy hotelowy w ogólnie przyjętej na świecie normie określane są poprzez liczbę gwiazdek jakie przyznaje Marszałek Województwa po przeprowadzeniu w hotelu kontroli przez specjalną komisję złożoną z ekspertów w dziedzinie hotelarstwa oraz służb publicznych, takich jak straż pożarna, czy Sanepid. Warto w tym miejscu zaznaczyć również, że standardy hotelowe różnią się w zależności od kraju, dlatego nie bądźmy zdziwieni jeśli wyjeżdżając za granicę nocujemy w hotelu czterogwiazdkowym, który w Polsce miałyby tylko trzy gwiazdki, sytuacja może być także odwrotna, to co w naszym kraju uchodzi za standard czterogwiazdkowy w innych krajach może zasługiwać wyłącznie na trzy gwiazdki. Choć rozbieżności w tym względzie występują to jednak nie są one przepastne dlatego warto przyswoić sobie informację na temat standardów hotelowych.

* W tego typu hotelach w pokoju możemy spodziewać się łóżka, szafki nocnej i szafy na ubrania oraz umywalki. Należy także liczyć się ze wspólną łazienką na korytarzy oraz brakiem telewizora. W niektórych miejscach bywają telewizory czy łazienki w pokojach, ale warto wiedzieć, że w hotelach z jedną gwiazdką nie jest to wymagane. Nie możemy także w takim hotelu wymagać parkingu.

** W hotelu z dwoma gwiazdkami należy spodziewać się pokoju z łazienką, telefonem oraz telewizorem a także z parkingiem. Obsługa musi być dostępna 12h/ dobę, a w hotelu powinna znajdować się mała sala spotkań, restauracja, śniadania powinny być w cenie noclegu. Pościel powinna być wymieniana 2 raz w tygodniu. Pokoje w hotelach dwugwiazdkowych są większe niż w tych z jedną gwiazdką i co do zasady z każdą kolejną gwiazdką ich metraż będzie większy.

*** Jeśli hotel posiada 3 gwiazdki powinien mieć wszystko to, co hotel 1 i 2 gwiazdkowy, ponadto większe dobrze wyciszone pokoje, płatną telewizję, klimatyzację. Wymiana pościeli i ręczników powinna odbywać się codziennie. Obsługa hotelowa musi być do dyspozycji gości do 22.00 oraz znać przynajmniej 2 języki obce. W hotelu powinny znajdować się: sale konferencyjne, dobrej jakości restauracja, siłownia, SPA, parking strzeżony. Drzwi w takim hotelu powinny być zamykane na kartę.

**** Hotel czterogwiazdkowy, tym różni się od trzygwiazdkowego, że wszystko ma lepsze. To znaczy wyposażenie i meble powinny być wyższej klasy, podobnie pokoje mają być duże, wyciszone oraz posiadać dźwiękoszczelne okna. W każdym pokoju powinien być Internet. Hotel powonień być zlokalizowany w centrum miasta, powinno znajdować się w nim centrum biznesowe, restauracje wysokiej klasy, pub, dyskoteka, SPA, basen, siłownia. Obsługa dostępna 24h/ dobę, powinien także udostępniać możliwość realizacji specjalnych zamówień.

***** Hotel pięciogwiazdkowy to hotel, który zapewnia swoim gościom wszystkie udogodnienia, jakie można tylko wymyślić, w tym room – service oraz inne często spersonalizowane usługi. Każdy gość musi mieć zapewniony parking, zaś w hotelu powinny znajdować się zakłady oferujące wszelkie typy usług, których mogą potrzebować goście: do prasowania czy fryzjera, po masaż i zamawianie kwiatów. Te hotele charakteryzuje najwyższy standard bezpieczeństwa.